تکلیفِ مخاطبان «جیران» چه میشود؟/ پادرمیانی ساترا یا ادامه تنش؟
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۷۰۵۴۸
به نظر میرسد در میانِ دعواهای «جیران» و «مارال» و عدم ورود ساترا به میدان، جایِ خالی توجه به مخاطب احساس میشود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماجرای توقیف قبل از پخش و در جریانِ پخش به یک روالِ غیراصولی تبدیل شده است. حتی در مواقعی و در مواجهه با سریالهایی مانند «قبله عالم» و «میخواهم زنده بمانم» حکمِ تبلیغ و سودآوری را هم پیدا کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اتفاق در تلویزیون هم بعضاً افتاده است. در جریانِ پخش فصل ششم «پایتخت» حواشیای مشابه این جنس وقایع باعث شد تا هنرمندان و سازندگان این سریال از تلویزیون فاصله بگیرند و حتی چند قسمت باقیمانده ساخته نشود. آنجا «پادرمیانی» باعثِ تکمیل فصل ششم شد و احتمالاً بنابر آخرین گفتههای مهدی فرجی تهیهکننده شناخته شده تلویزیون، "پایتخت" هفتمی هم در کار باشد. اما در اینجا، ساترا یک بار توانست پادرمیانی کند و «جیران» را از توقیف درآورد و باید دید اینبار هم میتواند؟
11 میلیون مخاطب منتظر «جیران»
فارغ از هر حاشیه و اختلافی، باید به مخاطب هم فکر کرد چراکه انگار سهم ایشان، در پازل توقیف «جیران»، فراموش شده است. مخاطبی در اندازهی به تعبیرِ محمدجواد شکوریمقدم 6 میلیون نفر قانونی و 5 میلیون نفر غیرقانونی. شکوریمقدم در آخرین مرقومه خودش در فضای توئیتر از ساترا خواسته است نقش بیطرفانهای در این باره داشته باشد.
او حتی در رشته توئیت خود به آن جلسه بررسی شکایت دستاندرکاران سریال «آهوی من مارال» اشاره کرده که یک بار حکم به فقدان شباهت دو فیلمنامه داده شد و سریال پخش خود را آغاز کرد و حالا دوباره این جلسات کارشناسی پیگیری میشوند و خسارات مادی و معنوی به همراه دارند.
توقیفیهای تلویزیون و نمایشخانگی!
در سالهای اخیر، تکلیف پخش چند سریال تلویزیونی با وجود صرف بودجه هنگفت و به پایان رسیدن مراحل تولید، همچنان نامعلوم مانده و پخش برخی از این سریالها که شاید تاریخ مصرفشان دیگر گذشته باشد، چندین بار به تعویق افتاده است.
سریال «رعد و برق» یکی از سریالهای تلویزیونی است که پس از پخش قسمت اول، از تلویزیون حذف شد. اشناب مدیر شبکه پنج در آخرین اظهاراتش درباره تکلیف سریال «رعد و برق» بهروز افخمی به این نکته اشاره کرد:"شیوه آقای افخمی به همین صورت است؛ احتمالاً کار به دعوای حقوقی برسد. اغراق نباشد دهها قولی که کارگردان و تهیهکننده به ما دادهاند هیچکدام انجام نشده و به احتمال زیاد حدس میزنم، با اقامه دعوای حقوقی، کار به انجام برساند." (این گفتوگو در حالی است که بهروز افخمی و تهیهکننده «رعد و برق» هنوز جواب روشنی برای رساندنِ «رعد و برق» بهآنتن شبکه پنج سیما ندادهاند. آخرین اظهارات طرفین و جوابیه شبکه پنج را میتوانید اینجا بخوانید. )
احتمال دارد کار با افخمی به دعوای حقوقی برسد/ ممنوعالکاری بیوک میرزایی صحت دارد؟سریال «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلیپور هم یکی دیگر از سریالهای توقیفی تلویزیون است که قرار بود سه سال پیش پخش شود اما به دلیل آنچه از سوی شبکه سه سیما «خطای فاحش کارگردان» عنوان شد، پیش از پخش متوقف شد.
در مقابل این سریالها، در شبکه نمایشخانگی هم ناتمامهایی یافت میشود که تکلیفشان هیچوقت روشن نشد. همان معضل بیتوجهی به سرمایه مخاطبان در آثار شبکه نمایشخانگی که بسیار دربارهاش غفلت شده و در جریانِ «جیران» هم مشهود است.
«رقص روی شیشه» نمونهای دیگر از این دست است. سریالی که آغازش به اتکای چهره بازیگران مطرحش مثل مهتاب کرامتی و بهرام رادان پرسروصدا بود و پایانش به سبک نریشنخوانی رادیویی پرسروصداتر. مهدی گلستانه کارگردان این سریال بود که در نیمه راه بازیگران با او به سبب پرداخت نشدن دستمزدهایشان به مشکل خوردند. بعد از پخش چند قسمت ابتدایی شایعاتی به گوش میرسید درباره اینکه بازیگران سریال با پروژه به مشکل خوردهاند و تکلیف ادامه فیلمبرداری این سریال مشخص نیست.
مخاطبی که 12 هفته، هفتهای 10هزارتومان از جیبش رفته بود و هر هفته زمانی را صرف تماشای سریالی کرده که در نهایت ناتمام مانده است. اتفاقی که هیچکس توضیحی برای آن ارائه نداده است.
«رقص روی شیشه» اما تنها نمونه از این دست نبوده است، پیش از این هم در سریالهای شبکه نمایش خانگی شاهد رخ دادن چنین اتفاقی بودهایم، سال1389 مهران مدیری که با تلویزیون گویا به پایان راه رسیده بود، سریال طنزی را با درونمایه تاریخی به نام «قهوه تلخ» از شبکه نمایش خانگی پخش کرد.
روند تولید این سریال طبق روال ادامه داشت تا اینکه به یکباره از نیمه راه به تکرار افتاد و روند اهدای جوایزی که در هر قسمت به مخاطبان داده میشد هم با تأخیر انجام شد، سپس اخباری مبنی بر اختلاف مدیری با برادران آقاگلیان (تهیهکنندگان ثابت کارهای مدیری) مطرح شد و در نهایت قهر بازیگران و جمع نشدن سر و ته قصه با آن همه شخصیت باعث شد که باز هم مخاطبان نادیده گرفته شوند.
مخاطبی که تماشای سریال طنزی از این دست را تفریحی برای اوقات فراغت خود میدانست، پس از تماشای 102 قسمت به یکباره خود را فریب خورده و بازنده میپندارد و دیگر انگیزهای برای تماشای سریالهایی از این دست ندارد، چرا که هزینه بسیاری کرده است اما در آخر چیزی عایدش نشده و تمام سرمایه و وقتش بیهوده تلف شده است.
هر سه قسمت «قهوه تلخ» که در یک بسته عرضه میشد حدود 2500تومان برای مخاطب تمام میشد.
«عشق تعطیل نیست» به کارگردانی بیژن بیرنگ یکی دیگر از این سریالهاست، سریالی که قرار بود در 26قسمت تولید و مقابل دیدگان تماشاگران قرار بگیرد اما ساخت آن پس از پنج قسمت به یکباره متوقف شد.
حضور بازیگرانی چون محمدرضا گلزار و مهناز افشار برگ برنده این سریال به شمار میآمد اما شرایط به گونهای رقم خورد که این سریال هم به جرگه ناکامان شبکه نمایش خانگی که برای مدتی با وقت و پول مخاطبان بازی کردهاند، بپیوندد. محمدرضا گلزار و بیژن بیرنگ هر کدام با مصاحبه با رسانههای مختلف سعی کردند دیگری را مقصر این اتفاق بدانند اما آنچه در این میان مشخص بود مخاطبی بود که سرمایه و وقتش را بار دیگر در شبکه نمایش خانگی به هدر داده بود.
در این فهرست میتوان نام سریالهایی چون «عاشقانه» ساخته منوچهر هادی و «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی را هم قرار داد، چرا که با وجود آنکه ناتمام نماندند اما همانطور که پیشتر هم اشاره شد در نهایت برای آنکه متهم به رها کردن پروژه نشوند، پایان دمدستی را برای سریال رقم زدند که اعتراض مخاطبان را هم به همراه داشت.
«عاشقانه» در فصلِ دوم تحت عنوان «گیسو» روانه بازار شد و به دلیل حضور بازیگرانی همچون محمدرضا گلزار و هومن سیدی و حسین یاری توانست مخاطبانی جذب کند اما در نهایت پایان سریال با حاشیه همراه شد. وارد بازار شبکه نمایش خانگی شد و توانست مخاطبانی را جذب کند اما در نهایت پایان سریال با حاشیه همراه بود. این سریال اما از همان قسمتهای ابتدایی با حاشیه همراه بود. از اختلاف تهیهکننده اول سریال مهدی گلستانه با سرمایهگذار سریال تا انتقادات پرشمار مخاطبان به محتوای سطحی سریال و گافهای پرشمارش. انتقاداتی که در چند مرحله منوچهر هادی را به واکنش واداشت و در نهایت به خداحافظی منوچهر هادی از این سریال و کارگردانی ادامه آن در فصلهای آینده ختم شد.
«ابله» هم قرار بود تکرار تجربه نسبتا موفق «شاهگوش» داود میرباقری باشد، سریالی که قرار بود با کمال تبریزی به موفقیت برسد. اما به جز یکی دو قسمت نخست نتوانست برای مخاطبان تازگی داشته باشد. ایراد کار «ابله» این بود که میگفتند برای قشر مخاطب خاصی ساخته شده و همین مسئله اما باعث شد تا سازندگان سر و ته این سریال را که قرار بود در 24 قسمت تولید و توزیع شود، در قالب 14 قسمت هم بیاورند و این سریال هم از ناکامهای عرصه نمایش خانگی لقب بگیرد. زمان پخش این دو سریال هر دیویدی به قیمت 4هزارتومان به بازار عرضه میشد.
پادرمیانیهایی که وجود ندارند/ سادهترین راهکار چیست؟
در شبکه نمایشخانگی هم از مدیریت درست و اصطلاحاً پادرمیانیها و هدایتگریهای اصولی خبری نیست. قشری که باید در این میان بیش از همه موردتوجه قرار بگیرد، مخاطب است. همان راهکاری که کمپانیهای موفق دنیا از آن تبعیت میکنند و سریال را با پایانِ فیلمبرداری و در مراحل پستولید، به پخش میرساند نه اینکه پخش سریال در حینِ فیلمبرداری شروع شود. این رویه اشتباهی است که در سریالهای تلویزیونی هم وجود دارد.
سادهترین راهکار همان چیزی است که در دنیا مرسوم است. پخش هر سریال تا زمان پایان فیلمبرداری آن به تعویق میافتد. اینگونه هم مخاطب از همان ابتدا میداند اگر یک سریال را تهیه کند حتما پایانی خواهد داشت و وقت و سرمایهاش به هدر نمیرود و هم سازندگان سریال درگیر کمبود زمان نمیشوند و با دقت و حساسیت بیشتری برای سریالها انرژی میگذارند.
مخاطبی که فراموش شده!
از طرفی دیگر وقتی با سریالی همچون «جیران» مواجهیم که طرفداران خودش را دارد، نباید خیلی سراسیمه، عجولانه و غیراصولی متوقف شود، در صورتیکه ساترا میتوانست نقش پدرانه خود را اینجا برای مخاطبین ایفا کند نه فیلیمو و حتی دستاندرکاران سریال. همانطور که اسماعیل عفیفه تهیهکننده این سریال چنین درخواستی از ساترا دارد.
او در عبارتِ معروف خودش که بسیاری از رسانهها به آن پرداختند، گفت: ساترا که یک بار با تعلیق یک ماهه پخش سریال، حکم به فقدان شباهت داده؛ حالا باید از سریال دفاع کند؛ این توقیفهای پیاپی به سریال آسیب میزند. عفیفه همچنین اعلام کرده است: "طرح مفصل «جیران» در سال 1391 نوشته شده و در سال 1393 به آقای مجید مولایی برای تولید سریال ایمیل شده و همزمان برای گروه فیلم و سریال ارائه شده است که ضمن موجود بودن مستندات موثق از جمله مکاتبات ایمیلی، شخص آقای مجید مولایی و افرادی دیگر نیز به عنوان شاهد این واقعیت روشن را تأیید کرده و میکنند."
عفیفه به این نکته اشاره کرد که سریال «جیران» و مخاطبانش از این احکام آسیب میبینند و ادامه داد: اگر مجدد مشخص شد که این شکایت نادرست بوده است چه کسی پاسخگوی حقوق مخاطب است؟ چه کسی مسئول خسارت مادی وارده به کاربران و پلتفرم پخش و میلیونها مخاطبی که 23 هفته همراه سریال بوده و حالا در بلاتکلیفی به سر میبرند خواهد بود. این خیلی عجیب است که ساترا به جای دفاع از حکم و نظر خود کاملاً کنار کشیده است.
پیگیریها نشان میدهد مراحل دادرسی در حال انجام است اما احتمالاً کار با «پادرمیانی» ساترا و مسئولانش میتواند همچون بارِ اول حل و فصل شود. همچنان که مخاطبان منتظرِ سریالهای مختلفی از تلویزیوناند این انتظار در آخر هفته برای تماشایِ سریال «جیران» هم وجود دارد.
احسان جوانمرد نویسنده «جیران» در واکنشی قابل تأمل، اعلام کرد: "من شک ندارم مثل دو نوبت قبلی این بار هم یک رسیدگی غیرشتابزده و منصفانه نشان خواهد داد که این دو کار جز نام ناصرالدینشاه در هیچ چیزی با هم مشترک نیستند. فارغ از بحث کیفیت (اصلا فرض کنیم آن سریال هزار بار بهتر از جیران ساخته شده) تفاوت دو قصه با هم انقدر واضح است که مقایسه و شبیه دانستنشان جز خنده حضار نتیجهای ندارد. من میتوانستم و میتوانم با استناد به ثبت طرح جیران در سال 1393 در شورای فیلم و سریال شبکه سه مقابله به مثل کنم و توپ این دعوا را از زمین «تاریخ پروانه ساخت» به زمین «تاریخ ثبت قصه» بیاندازم.
توقف پخش اگر چه در جای خود به دلیل تضییع حقوق میلیونها مخاطب اتفاقی غمانگیز است اما من آرزو میکنم این بار قاضی حکم کند تا زمانی که سریال آن دوستان به طور کامل ساخته و پخش نشده جیران حق پخش نداشته باشد تا یک بار برای همیشه این بازی کثیف خاتمه پیدا کند. همین جا از مدیران فیلیمو تقاضا میکنم به قیمت توقیف ابدی سریال جیران هم که شده با باجخواهان وارد مذاکره نشوند و ریالی برای تسریع پخش سریال هزینه نکنند. این روش باجخواهی و دیهبگیری اگر به رسمیت شناخته شود این سینما رنگ آرامش نخواهد دید. دیدیم که مماشات و مصالحه جواب نداد و شک نکنید در ادامه هم جواب نمیدهد؛ بگذارید آن کار پخش شود تا سیهروی شود هر که در او غش باشد. کفایت مذاکرات."
جزئیات توقف ادامه پخش سریال جیران و شاکی خصوصی!
چند روز قبل خبری اعلام شد که در پی شکایت شاکی خصوصی به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و براساس حکم قضایی، ادامه پخش سریال نمایش خانگی "جیران" متوقف شده است. این حکم پس از بررسیهای لازم، در راستای ماده 29 قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از بزه دیده (شاکی خصوصی)، صادر شده است؛ براساس حکم صادره، ادامه پخش سریال با رعایت مالکیت ادبی ممکن خواهد بود.
"جیران" یک مجموعه ایرانی در ژانر عاشقانه تاریخی به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی احسان جوانمرد و حسن فتحی و تهیهکنندگی اسماعیل عفیفه است. تاکنون 23 قسمت از فصل نخست این سریال پخش شده است. مجموعه جیران داستان عاشقانه و تاریخی است که 6 سال از زندگی ناصرالدین شاه چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر میکشد. این ماجرا که در دوران پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شدن میرزا آقاخان نوری شروع میشود؛ داستان آشنایی و عشق شاه با دختر روستایی به نام خدیجهخانم تجریشی است که به سبب چشمان درشتش، شاه نام «جیران» را بر او نهاد را نشان میدهد.
سریال "جیران "اولین همکاری حسن فتحی با بهرام رادان و سومین همکاری او با پریناز ایزدیار پس از سریالهای «زمانه» و «شهرزاد» است. در «شهرزاد» ایزدیار با بازی در نقش شیرین تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیخت. همچنین احسان جوانمرد، نویسنده سریال «بانوی عمارت» در این سریال حسن فتحی را همراهی میکند. فیلمبرداری سریال جیران اواخر مردادماه 1400در خوانسار و گلپایگان به اتمام رسید، قرار بود پخش این سریال شهریورماه سال گذشته آغاز شود اما در زمستان منتشر شد. این سریال تاکنون در 23 قسمت، روزهای جمعه پخش شده است.
باید دید دعوای «مارال» با «جیران» تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و ساترا چه زمانی جلسهای را برای خاتمه این دعوا برگزار میکند تا به نوعی نقشِ حمایتی خودش را در کنارِ نقش نظارتیاش توأمان پیش ببرد. با توجه به جلسه اخیرِ سعید مقیسه رئیس ساترا با مدیران شاتل و نماوا و شروعِ همکاریهای جدید، این نقشِ «پادرمیانی» و حل و فصلِ چالشها با فیلیمو و جیران و آپارات هم شکل خواهد گرفت یا خیر؟
گزارش از مجتبی برزگر
با حکم قضایی، پخش "جیران" متوقف شدپیمان جبلی و گزارشی از عملکردش/ رفتار با نمایشخانگی چگونه خواهد بود؟مسئله VODها و نامه ساترا؛ نظارت اصولی روش اصولی میخواهدانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی رسانه ملی سریال شبکه نمایش خانگی رسانه ملی سریال شبکه نمایش خانگی تهیه کننده پخش سریال رعد و برق سریال ها حسن فتحی متوقف شد یک بار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۷۰۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درخواست مخاطبان برای تولید نون خ ۶
نشست خبری نون خ، بهانهای برای تعامل عوامل با مردم در بستر سامانه ۱۶۲ بود تا عوامل این مجموعه بدون واسطه با مخاطبان گفتگو کنند. نشستی که در نهایت به یک پرسش و پاسخ جامع با خبرنگاران ختم شد و با حضور مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم، مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ و بازیگران این مجموعه از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءالله وروایی برگزار شد تا عوامل این مجموعه نمایشی بعد از شنیدن نظر بینندگان تلویزیون، بتوانند به گپ و گفتی با خبرنگاران بپردازند.
مهدی فرجی تهیه کننده سریال نون خ در این نشست در پاسخ به پرسش جام جم درباره نکات مطرح شده از سوی مردم در سامانه ۱۶۲ گفت: بحث تولید فصل جدید، پرداختن به اقوام دیگر، جویا شدن از بازیگرانی که فصل ۵ نبودند، بیشترین نکات مطرح شده بود. به گزارش جام جم، درخواست تولید فصول جدید نون خ در استانهای مختلف و پرسش از سرنوشت شخصیتهای نون خ مثل روناک و بهنام از دیگر نکاتی بود که مخاطبان در تماس با عوامل نون خ مطرح کرده بودند.
فرجی در این نشست با اشاره به مثبت بودن تجربه صحبت مستقیم با مردم در ۱۶۲ گفت: در این تماسها از خانم مسن تا پسربچه ده ساله تماس داشتم. بیشتر این پیامها درباره تشکر از نون خ بود. برخی موارد را هم بیان کردند که حتما از آن استفاده میکنیم. در مجموع حس اینکه مستقیم با مردم صحبت کنیم حس خوبی بود. همانطور که قبلا هم گفته شد، نون خ ۵ نسبت به فصل قبل با افزایش ۵ درصدی مخاطب همراه بود. از سازمان صدا و سیما تشکر میکنم که در این مدت همراهی کردند. از جمله اجازه دادند قومیت دیگری مثل بلوچ را هم به قصه وارد کنیم. در مجموع مسائل مذهبی و قومیتی دو حساسیتی است که سازمان دارد و شاید به همین خاطر هم هر تولیدکنندهای سراغ آن نمیرود. این همراهی سازمان باعث جذابیت مضاعف نون خ جدید شد. در یکی از تماسهایی که انجام شد، خانمی با گریه میگفت که اینطور روایت کولبرها را نشدیده بود و نون خ او را با مشکلات این قشر آشنا کرده است. تصور بسیاری این است که پرداختن به قومیتها کار سختی است و از همین منظر ترجیح میدهند وارد نشوند. اجازه داده شد در کنار طنز، نقدهایمان را هم مطرح کنیم. مردم در بازخوردهایشان میگفتند که در کنار کمدی بودن کار، احساس میکردند درد مردم هم مطرح شده است.
فرجی با اشاره به آسیب دیدگی بسیاری از عوامل در طول ضبط سری پنجم نون خ، اینطور بیان کرد: در این فصل آسیب زیاد دیدیم و ۷ نفر از عوامل دست یا پایشان شکست. آقای آقاخانی هم سقوط کردند و کنار مهرههای کمرشان ترک خورد و آسیب جزئی دیدند. ده روز تصویربرداری تعطیل شد و بعد کار را ادامه دادیم. الان حالشان خوب است.
وی تاکید کرد: اینکه من گفتم خط قرمز سازمان مساله قومیت و مذهب است شاید از این منظر بوده که به دلیل حساسیت، کمتر سراغ آن میروند. از طرفی وقتی به قومیتی اشاره میکنیم حیف است که جذابیت هایش را بهط ور کامل نشان ندهیم. معتقدم کارگردانی خوب در کنار متن قوی، توانست کاری کند که مردم نون خ را دوست داشته باشند.
سازمان پای نون خ ایستاد
این تهیه کننده در پاسخ به پرسشی در خصوص سفارشی بودن محتوای سریال نون خ، عنوان کرد: در مجموع همه کارهایی که برای سازمان ساخته میشود، چون کارفرما این سازمان است سفارشی محسوب میشود. اما در مورد نون خ باید این را بگویم که بعد از اینکه بحث فصل اول مطرح شد، آقای آقاخانی دغدغههای خودش را مطرح کرد تا چگونگی پرداختن به قوم کرد مشخص شود. در دیدار سال قبل رئیس سازمان صدا و سیما هم این مساله مطرح شد که نون خ هر سال با محوریت قوم کرد، به یک قومیت بپردازد. سازمان در این زمینه حمایت کرد.
وی ادامه داد: سعید آقاخانی دغدغه کل ایران را دارد. همه مان کار کردهایم و خط قرمزها و ممیزیهای احتمالی تلویزیون را میدانیم و توانستیم آن را لحاظ کنیم. در عین حال باید از آقای جعفری جلوه تشکر کنم که به عنوان مشاور کنارمان بود. هنوز درباره صحبت از سری ۶ نون خ زود است. باید قدری صبر کرد. فعلا تصمیمی برای آن نداریم.
فرجی در پاسخ به پرسشی درباره واکنش مردم بلوچ به نمایش این قوم در قاب نون خ هم گفت: من در مورد گویش بلوچ هیچ نقدی ندیدم. شاید به این دلیل نقدی نشد که از خود مردم بلوچ برای بازیگران استفاده کردیم. در مورد عزیزان کرمانی هم سوءتفاهمی ایجاد شده بود که حل شد. البته این را بگویم که در کشور ما رایج است و کاری نمیتوان کرد که همه خودمان را نماینده مردم میدانیم. وقتی فردی کاری را نمیپسندد، میگوید همه مردم دوست نداشته اند. من قبلا هم گفتم مسائلی که در نون خ ۵ مطرح کردیم ربطی به کرمان نداشت. ما تنها در یک موشن گرافی فلشی را به سمت کرمان نشان دادیم و شاید همین باعث سوء تفاهم شد. در اینستاگرام پیجهای متعددی با محوریت نون خ شکل گرفت که تلاش کردم نظرات مردم در پستهای مربوطه را بخوانم تا متوجه شدم گلایهای وجود دارد یا خیر. در عین حال، شماره ام را به مدیران استان کرمان دادم تا اگر کسی نکتهای دارد مطرح کند. ما قصد اهانت به کسی را نداریم و تلاش مان این است ظرفیتهای غنی کشورمان را مطرح کنیم.
اصلاحیههای نون خ اندک بود
وی در خصوص بازخوردهای مطرح شده به نون خ هم گفت: نمیگویم نقدی به ما وارد نیست، اما بیشتر کسانی که در ۱۶۲ صحبت کردیم طرفدار نون خ بودند که مدتها پشت خط ماندند تا پاسخ شان را بدهیم. یک نکته شیرین هم از تماسهای امروز وجود داشت که خانمی تماس گرفت و احساس کردم دختربچه کوچکی است و چند بار او را «دخترم» خطاب کردم. بعد متوجه شدم خانم ۵۰ ساله است!
این تهیه کننده به همراهی رئیس سیمافیلم در پیش بردن نون خ ۵ اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانهها در خصوص ظرافت در بیان محتوای انتقادی گفت: من و آقای آقاخانی سال هاست کار میکنیم و با ممیزیها آشنا هستیم. به هر حال اختلاف نظر طبیعی است. اصلاحیه داشتیم، اما آنقدری نبود که به کار آسیب بزند. در واقع از ممیزی بسیاری از سریالها کمتر بود.
فرجی همچنین در خصوص شکایت یک خواننده به استفاده از موسیقیاش در نون خ ۵ عنوان کرد: شکایت آقای صفامنش، ربطی به آقای آقاخانی ندارد. در یک دورهای در همین سریال از ترانه «شیرین شیرین» استفاده کردیم که خوانندهاش تماس گرفت و تشکر کرد. ما استفاده کوتاهی از ترانه آقای صفامنش کردیم. تصور این که چنین شکایتی میشود را نداشتیم. البته نافی مالکیت ایشان نیستیم. اما فکر میکردیم آقای صفامنش از ما تشکر میکند. پخش این موسیقی در سکانس کولبرها باعث معرفی آن ترانه شد. با این حال اگر راهی برای جبران باشد اقدام میکنم. در فصلهای قبلی در خدمت ایشان بودیم. ایشان از خوانندههای خوب کشور هستند.
ماشالله وروایی بازیگر نقش عمو کاووس هم در این نشست، گفت: امروز صدای مردم را شنیدیم و خیلی برایمان لذت بخش بود. همه با جان و دل کار کردیم. حتی خاطرم هست که بچه یکی از کولبرها درباره پدرش با گریه حرف میزد و تلاش میکردیم برای ضبط سریال او را به وجد بیاوریم. ما از نزدیک دیدیم که چه مشکلاتی دارند. البته نمیخواهم اشاره کنم که کارگردان و تهیه کننده نون خ چه کارهای عام المنفعهای برای آنها انجام دادند. در مجموع امروز از مردم شنیدیم که نون خ را دوست داشتند و میگفتند تلویزیون باید از این دست کارها بسازد. این بازیگر درباره لهجههای مختلف کردی که در نون خ استفاده شده، به تسلط نویسنده و کارگردان اشاره کرد که تلاش شان باعث شده مطالب به درستی منتقل شود.
بدون گواهینامه مینی بوس راندم!
صهبا شرافتی بازیگر نقش روناک هم که در این جلسه حاضر بود، گفت: نون خ ۵ برای من چالش برانگیزتر و البته جذابتر بود. من گواهینامه پایه ۲ نداشتم و عوامل جان شان را دست من سپردند که رانندگی مینی بوس را در دست داشتم. در کل نظر مخاطبان درباره نون خ مثبت بود و درخواست ساخت فصلهای بعدی را داشتند. خانمی هم تماس گرفته بود میگفت نوزادی در راه دارم و خواهش میکرد فصلهای بعدی ساخته شود تا کودکش به دنیا آمد بتواند آن را تماشا کند.
کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان هم در ادامه با اشاره به تجربه جذاب صحبتهایی که با مخاطبان داشته، عنوان کرد: خوشحالم با همه هم وطنان صحبت کردم. برخی دوست داشتند نون خ به شهرهای آنها برود. خدارا شاکر هستم که خوب تمام شد و امیدوارم فصل بعدی را برای مخاطبان بسازیم.
اراده سازمان تغییر کرده
مسعود کریمی مدیرگروه طنز سیما فیلم هم در این نشست گفت: خوشحالم امسال برای اولین بار توفیق بود کنار عوامل نون خ باشم. سوژه امسال سوژه بسیار پرریسک و لب مرزی بود که باید ریسک کرده و با اعتماد انجامش میدادیم. مثلا وقتی بحث نماز و روزه و شخصیت مهیار مطرح شد، ابتدا گفتیم بهتر است این مساله مطرح نشود. اما بعد در اجرا دیدیم که چطور به درستی و ظرافت مطرح شد و حتی تاثیر در شخصیت مهیار داشت که جایی که از او میخواستند دروغ بگوید، میگفت روزه است و نمیتواند. دیالوگهای درست و به جایی از زبان کاراکترهای کولبر سریال مطرح شد که همگی با ظرافت مطرح شده بود.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که نسبت به ظرافت تولید محتوا در نون خ پرسیده و از آن با عنوان دور زدن ناظر پخش یاد کرده بود، اینطور بیان کرد: به نظرم اگر دیدمان را اصلاح کنیم بهتر است. این درست نیست که بگوییم ناظر پخش متوجه نشده. باید اینطور گفت که امسال سازمان صدا و سیما اراده متفاوتی نسبت به سالهای قبل داشته تا محتواهای تازهای ارائه کند. باید از این ارائه استقبال شود. کما اینکه مدت هاست برنامه جام جم در نقد خود سازمان روی آنتن رفته و فصل جدید آن هم به زودی پخش خواهد شد.